Halong bay - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Rachel Hoorn - WaarBenJij.nu Halong bay - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Rachel Hoorn - WaarBenJij.nu

Halong bay

Blijf op de hoogte en volg Rachel

24 Februari 2015 | Vietnam, Hạ Long

Halong Bay
Halong Bay is één van de zeven wereldwonderen en verdient dus een bezoekje als je in Vietnam bent. Toeristisch als Hanoi is waren er ongeveer 100 verschillende tours waaruit je kon kiezen om naar Halong Bay te gaan; de boozecruise, de luxe cruise, 3/2/1 nachten en noem het maar op. De boozecruise werd vanuit ons hostel aangeboden en klonk leuk maar was onwijs duur. De goedkopere tours waren volgens het personeel in het hostel echt MEGA saai. Natuurlijk bedoeld om hun eigen tour beter te verkopen maar uiteraard was ik er gevoelig voor. De twee Nederlandse meiden die ik tijdens de tour in Mai Chau had ontmoet, Yvonne&Inge, wilde ook naar Halong Bay en uiteindelijk besloten we de goedkope tour van drie dagen te gaan doen en maar zien hoe het zou worden. De eerste dag voeren we met onze boot naar Halong Bay, vervolgens naar een eiland waar we een erg mooie grot hebben bekeken. Daarna de boot weer op en door naar het eiland Cat Ba. Hier verbleven we een nachtje in een hotel, tot nu toe verveelde we ons nog niet. De dag erna hebben we gehiked naar de top van de berg op het eiland en hier het uitzicht bekeken. 'S middags kregen we eigen tijd en konden we lekker naar het strand. Zelfs de zon even gezien en in ons bikini kunnen liggen, wat best uitzonderlijk was want het weer was alleen nog maar slecht en vooral erg koud geweest. De tweede nacht sliepen we op een erg mooie boot, we hebben maar niet aan de andere passagiers gevraagd wat zij voor de tour hadden betaald want volgens mij waren we een beetje op de verkeerde boot geplaatst. We aten gezellig met een hele groep, rijst uiteraard, en dronken biertjes. Zelfs de karaoke werd aangezet én gebruikt. Maar het echte feest begon pas toen de gids tegen ons zij dat we even naar het onderdek moesten omdat de kapitein jarig was. Zingend liepen we met vier meiden naar beneden en daar zat de kapitein met alle bemanning. Ze hadden al de nodige drankjes genuttigd en waren heerlijk vrolijk. De kapitein had een grote lach op zijn gezicht omdat we Happy Birthday voor hem zongen, heel leuk om te zien. Ze zaten allemaal op de grond en in het midden stonden borden vol met eten; oester, garnalen en vis. Zoals wij chips of een toastje eten als we een drankje drinken, zo eten zij deze dingen. We mochten er bij komen zitten en kregen direct van alles aangereikt, zo heb ik voor het eerst oesters gegeten, rauwe en gekookte. De gekookte oesters aten ze met een wasabi-sojasaus, om te smullen! Alles hadden ze die middag vers gevangen dus je kunt je voorstellen hoe lekker het was. Ik heb voor de rest van het jaar genoeg oesters gehad, zoveel gaven ze steeds aan ons. Ook kregen we hun lokale drankje te drinken, geen idee wat het was maar sterk was het wel. Verder roken ze hier soms uit een bamboopijp, ook deze lieten ze rond gaan wat bij resulteerde in een ontzettende hoestbui en wat hun uiteraard erg aan het lachen maakten. De kapitein waagde zich nog even aan de karaoke maar dat was vooral een hoop gebrabbel en daarna was het tijd om lekker te gaan slapen. Onze Halong Bay tour was dus lang niet zo saai als ze voorspelt hadden. Het was één van de hoogtepunten uit Vietnam; zien hoe de locals met elkaar feestjes vieren en je er dan ook nog zo leuk bij betrekken. Een avond om niet snel te vergeten!!
Ps. Die avond lagen we nog geen vijf meter van de pier vandaan dus een dronken kapitein was niet een heel groot gevaar